Monday 14 January 2013

Akar Tumbuhan dan Fungsinya

Akar merupan bahagian tumbuhan yang arah tumbuhnya ke dalam tanah. Umumnya akar berada di dalam tanah dan biasanya berwarna keputih-putihan atau kekuning-kuningan. Bentuk akar sebagian besar meruncing pada hujungnya untuk memudahkan akar menembusi tanah. Akar memiliki beberapa bahagian utama, iaitu inti akar, rerambut akar, dan tudung akar.

Inti Akar: Inti akar terdiri atas pembuluh kayu dan pembuluh tapis. Pembuluh kayu berfungsi mengangkut air dari akar ke daun. Pembuluh tapis berfungsi mengangkut hasil fotosintesis dari daun ke seluruh bagian tumbuhan.
Rerambut Akar: Rerambut akar berbentuk serabut halus dan terletak di dinding luar akar. Fungsi rerambut akar adalah mencjalar di antara butiran tanah, supaya akar dapat menembus masuk ke dalam tanah. Selain itu, rerambut akar juga berfungsi menyerap air dari dalam tanah.

Tudung Akar: Tudung akar terletak di hujung akar berfungsi untuk melindungi akar ketika menembus tanah.

Akar terdiri dari dua jenis, iaitu akar serabut dan akar tunjang.

Akar Serabut

Akar serabut tumbuh di pangkal batang, dan besarnya hampir sama. Tumbuhan yang mempunyai akar jenis ini, umunya tumbuhan jenis daun berselari dan monotil contohnya pakok  rumput, padi, jagung,

Akar Tunjang

Akar tunjang ialah akar besar yang bersambung dengan batang pokok dan mempunyai cabang-cabang dari akar utama. Perbezaan antara akar utama dan akar cabang sangat nyata. Tumbuh berakar jenis ini mempunyai daun jenis berjala dan dikotil contohnya pokok mangga, kembong.

Fungsi Akar

Antara fungsi-funsi akar adalah seperti berikut;

a. Menyerap air dan mineral.

Tumbuhan memerlukan air dan mineral untuk terus, akar digunakan untuk menyerapn air dan mineral dari dalam tanah. Akar akan tumbuh memanjang menuju sumber yang banyak mengandung air.

b. Menahan tumbuhan daripada tumbang.

Akar di dalam tanah berfungsi seperti cerucuk bangunan. Akar membuat tumbuhan dapat berdiri kukuh di atas tanah. Oleh kerana itu, tumbuhan dapat bertahan dari tiupan angin kencang dan hujan lebat.

c. Sebagai alat Pernafasan.

Selain menyerap air dan mineral, akar juga menyerap udara dari dalam tanah. Pada tanah terdapat pori-pori. Melalui pori-pori tersebut akar tumbuhan memperoleh udara dari dalam tanah.

d. Sebagai penyimpanan makanan.

Pada tumbuhan tertentu, seperti ubi kayu, akar digunakan sebagai tempat menyimpan makanan. Biasanya, akar pada tumbuhan tersebut akan membesar seiring banyaknya makanan yang tersimpan. Makanan simpanan ini digunakan ketika menghadapi musim kemarau atau ketika kekuranagan sumber makanan.

Manusia juga sering menggunakan akar tumbuhan untuk keperluan hidupnya. Misalnya, sebagai sumber makanan, contohnya ubi kayu, ubi keledek, kunyit dan ubi kentang

No comments:

Post a Comment